En vanlig trist sida

En vanlig trist sida. Inget att fästa sig vid. Inget man vill följa. Uppdateras sällan. Ogillar långa meningar. Fyrkantigt skriven. Ingen stil. Ingen humor. Ingen kreativitet. Ingenting. Enjoy.

Seitansöndag

Publicerad 2014-06-29 20:01:33 i Mat, bak och annat hushållsrelaterat,

För ett tag sedan köpte jag hem vetegluten för att jag ville testa att göra seitan, sedan har den stått på en bänk i hallen och jag har skjutit upp och skjutit upp ...
 
Men idag testade jag det, jag utgick från ett recept "Seitan på fem minuter",man tar helt enkelt 2dl gluten, 2 msk rismjöl, 1msk vetemjöl och 2dl vatten som man efter att ha knådat (i receptet står två minuter, jag kan ha missat det ... ) nyper av delar av och lägger i kokande vatten och låter det ligga där i fem minuter tills allt har flutit upp.
 
Jag gjorde någon form av "köttfärssås" av hälften, resten lade jag i marinad för senare bruk. "Köttfärssåsen" blev riktigt god, absolut värd att göra igen!

Sedan till kvällsmat provade vi på att göra seitanburgare,jag gjorde en dressing på crème fraîche, vitlök, chalottenlök, färsk dragon och dijonsenap. Hemmagjorda hamburgerbröd blev det till också!

Visst hade bilden sett roligare ut med någon sallad som stuckit ut, men smaken var det inget fel på alls.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela