En vanlig trist sida

En vanlig trist sida. Inget att fästa sig vid. Inget man vill följa. Uppdateras sällan. Ogillar långa meningar. Fyrkantigt skriven. Ingen stil. Ingen humor. Ingen kreativitet. Ingenting. Enjoy.

Nu är det snart dags för två martyrhögtider!

Publicerad 2012-05-16 06:52:49 i Kommentar,

Nu är det inte långt kvar till de två högtider som får landets nationalmartyrer att börja kvida demonstrativt om att vi måste få bevara våra svenska traditioner, sjunga nationalsånger och så vidare. En mening som är mycket vanlig i dessa sammanhang är "men det får man inte för då är man rasist".  Jag syftar såklart på skolavslutningen och nationaldagen.

Varje år poppar det upp diskussioner på internetforum där någon mycket upprörd person säger att de inte ska ha skolavslutningen i kyrkan  eller sjunga nationalsången på skolavslutningen för att "invandrare kan ta illa upp", vad som är intressant i sammanhanget är att jag faktiskt aldrig någonsin har hört någon som har förklarat sitt motstånd mot dessa saker med att invandrare skulle ta illa upp och jag har aldrig någonsin hört en invandrare som har uttalat sig negativt  om dessa saker i egenskap av invandrare. Jag säger inte att det aldrig har förekommit, men det är rätt anmärkningsvärt att en diskussion som kommer upp så ofta där man diskuterar emot ett visst resonemang saknar företrädare för det resonemanget. För att ta diskussionerna om skolavlutning i kyrkor är det lite extra intressant att det framställs som en invandrardiskussion med tanke på att det antagligen är vanligare att en humanist har något emot det än att en invandrare har det.

Så har vi nationaldagen  ... "man får inte sjunga nationalsången", "man får inte vifta med svenska flaggan" ... jag undrar hur stor andel av de personer som gör det och i övrigt beter sig normalt (normalt = hyfsat nykter och skippar heilhälsningar) som råkar ut för tillmälen. Det existerar säkert, jag kan inte garantera att idioter inte finns bland de 9,5miljoner invånare som finns i landet, men det är knappast vanligt. Det faktum att det på nationaldagen brukar sändas både nationalsångssjungande och flaggviftande på tv borde ju tala emot det där med "man får inte "

Någon form av slutkläm med det här inlägget är väl då ... var skolavslutningen ska hållas, var nationalsången och flaggviftande passar sig är diskussioner som finns och man kan ha olika åsikter, men att det enbart skulle ha att göra med att "invandrare kan ta illa upp" är inte bara att förenkla sin världsbild utan att förvrida den.  Och så skulle jag önska att människor började ifrågasätta de hjärnspöken som säger "man får inte" och prova på vad som faktsikt skulle hända, det kan ju inte vara kul att låta ängsligheten avhålla en från att bete sig som man vill (om man fortfarande befinner sig inom lagens ramar och inte är elak såklart).

Kommentarer

Postat av: Jasmine

Publicerad 2012-05-16 10:18:46

Det är intressant! Jag tror inte en enda invandrare skulle ta illa upp. Tvärtom. Flera gånger genom åren har mina SFI- elever frågat mig varför det är så tyst och öde här på den dagen. Varför ingen firar? Varför ingen viftar med flaggor och sjunger och dansar på gatorna? Och det är ju en annan sida av det här. Det är inte alls konstigt med tanke på vår historia. Vad har vi att fira? Gustav Vasas trontillträde 1523? :D

Postat av: Jasmine

Publicerad 2012-05-16 10:21:33

Det är alltså nationaldagen som åsyftas! :)



(skrev på FB också, det är synd att inte kommentarerna kan sammanlänkas.)

Postat av: johanna

Publicerad 2012-05-16 13:11:44

Normalt har inte min facebook och min blogg med varandra att göra så jag trivs rätt bra med att det inte är sammanlänkat :-)



Jag tror att du har rätt i att en stor del att vi inte firar så hemskt mycket kommer just från var dagen kommer ifrån, traditioner med substans brukar överleva det mesta även om de kan få ändra karaktär av någon orsak.

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-05-16 15:41:15

Nä tacka vet jag utlandssvenskar. detta idogna slälte av mäniskor har en helt annan syn pa traditoner. Ju längre man varit i fran sverige ju traditions bundnare blir man tycks det som. När man "bott borta" i tio elva ar har man gatt över till att vara ulta konservativ.

En riktig utlandssvensk klär sig gärna i sin folkdräckt pa nationall dagen och träffar sina landsmänn i svenska kyrkan för en hel dags firande med familj. Man gar till svensak kyrkans barntimme trorts att man inte är det minsta religös med barnen och har dom gäran pa ett svenskt dagis/ europeisk skola. Till lucia eller midsommar har man lagt in om semester redan ett ar i förväg och julmaten special beställs och direktimporteras till nöds över nagon som känner nagon som ska till sverige innan jul (folk smuglar otroliga mängder ansiovis och surströming eller leverpastej i sina väskor och jag kan föreställa mig hur tullarna bryter ihop av fasa när dom konfiskerat en burk oskars som nagon bara skulle ta med sig till en vän i nöd i sitt handbagae)

Jag undrar hur svenskar i gamla landet skulle se pa saken om det gjordes i deras eget land av ett annat "landslag"

Postat av: ANNA

Publicerad 2012-05-16 21:41:39

Att man tycker om sitt land och vill visa det uppskattning borde inte ha något som helst med rasism att göra. Vi borde kunna vifta med flaggor, sjunga sånger, äta tårta och umgås, le & skratta med våra grannar, vänner och familj den dagen. Rasister och andra puckon har definitivt inte "monopol" på vår flagga etc och vi kan "ta ifrån dem" det genom att överskugga dem med positivt firande.



Skolavslutningen, jag tycker att det är BRA att INTE vara i kyrkor (eller andra gudstjänstlokaler) den dagen. Skolor har aulor, samlingslokaler, gymnastiksalar och säkert stora gräsplaner som kan användas för kyrkan har inget med skolan och skolavslutning att göra. Folk kan själv välja att besöka olika gudstjänstlokaler vid andra tillfällen.

Jag gick åk 2-6 på Gullbrandstorpsskolan och där firades skolavslutningen på gräsmattan utanför skolan. Vi flyttade sen när jag började högstadiet (det fanns inget i Gullbrandstorp då) och att vi skulle ranta iväg till en kyrka på avslutningen tyckte jag det var jättekonstigt...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela