En vanlig trist sida

En vanlig trist sida. Inget att fästa sig vid. Inget man vill följa. Uppdateras sällan. Ogillar långa meningar. Fyrkantigt skriven. Ingen stil. Ingen humor. Ingen kreativitet. Ingenting. Enjoy.

Skillnaden mellan en instinktiv reaktion och en åsikt

Publicerad 2012-03-09 18:00:15 i Ord,

Det har varit en del debatt i tidningarna om det könsneutrala pronomenet "hen" på sista tiden, så nu tänkte jag frångå min vana och faktiskt uttrycka en åsikt på den här bloggen.
Första gången jag hörde talas om användningen av "hen", var min instinktiva reaktion ett skratt och jag avfärdade det som löjligt. Det kändes mest som ett resultat av någon kvällstidningskampanj och att det främst var människor som jag uppfattade som "mest jobbiga" som använde det gjorde ju såklart inget positivt för min känsla för ordet.
Sedan har tiden gått, ordet har dykt upp fler gånger men framförallt diskussioner om ordet. Mitt tidigare avfärdande har ändrats till att jag faktsikt tycker att ordet har en plats i det svenska språket, även om jag själv inte planerar att börja använda det inom närmaste framtiden så inser jag att det faktiskt fyller en funktion som speglar en ändring i samhället som redan har ägt rum
Utan att kunna speciellt mycket (eller någonting alls snarare) om genushistoria (eller vad det kan tänkas kallas) så vågar jag påstå att rollerna i samhället har varit ganska könsbundna, en ingenjör var antagligen en man (vilket illustreras ganska väl av att en ingenjörska inte är en kvinnlig ingenjör utan en kvinna som är gift med en ingenjör) och en sjuksköterska var antagligen en kvinna. Nuförtiden är det inte självklart och man har faktiskt ingen aning om ifall man pratar om en man eller en kvinna när man pratar om en person man bara känner till via sin yrkesroll.
En annan sak som har ändrats bara de senaste tio åren är anonymiteten på internet, vi har relationer med människor vi aldrig har träffat och som vi inte ens alltid känner till det riktiga namnet på.
Det finns fler användningsområden, att man inte vill skapa bilder hos barn att en viss roll hör till ett visst kön kan vara en, att det finns människor som har en oklar könsidentitet är en annan och fler finns antagligen men jag räknar bara upp exempel där jag själv ser ett användningsområde.
Det som fascinerar mig med diskussionen kring ordet "hen" är motståndet, det är ju inte bara så att folk tycker att ordet är onödigt för isåfall hade de inte engagerat sig så i diskussionen utan tydligen är det väldigt provocerande att vilja ha ett könsneutralt pronomen. Förslag på hur man formulera sig istället (bara man inte använder ordet "hen"), medvetna eller omedvetna missförstånd om att det handlar om att ta bort "han" och "hon", tillmälen som extremfeminist, genushetsare, feministmaffia ... allt för ett litet ord som kan underlätta för en person som pratar om någon som av någon orsak inte är könsbestämd.
Det mest fascinerande argumentet är ändå "det finns viktigare frågor att diskutera". Klart att det finns och de frågorna handlar knappast om att bekämpa användningen av nya ord som vissa av någon orsak finner användbara.

Kommentarer

Postat av: HensHöghet

Publicerad 2012-03-09 18:21:03

Amen hallå, barnen i Afrika då?!!!11



Intressant och välskrivet inlägg. Jag är rätt road av hen som du kanske har märkt. Min personliga ytterst lilla åsikt är att det är ett behändigt ord för att ersätta h*n och han/hon. Utöver det så har jag fått mig några skratt både av att läsa henaktivister och henhatares åsikter om henets vara. Några av mina favorit ord är nya så som fickla och svårfåtagen. :-) Jag använder dem så ofta jag bara kan.

Postat av: Jasmine

Publicerad 2012-03-12 11:08:18

Kloka ord! Jag håller helt med.



När jag läser böcker för min son brukar jag byta ut "hon" och "han" eftersom jag tycker att de bär på för alldeles för många stereotypa drag och föreställningar. Då passar "hen" alldeles utmärkt och jag har för första gången provat på att använda det nu.



Det roliga är att "hen"-motståndarna verkar ha fått för sig att det är någon ovanifrån (överheten, staten) som har bestämt att att "hen" nu är ett nytt pronomen som härmed ska användas av alla. De kan liksom inte förstå att ordet tvärtom - givetvis - har uppstått bland folket och att språkrådet därefter uppmärksammat det och tagit upp det.



Språk är inte statiska och nya ord bildas allt eftersom behov uppstår. Uppenbarligen har det funnits ett behov av ett könsneutralt pronomen som ett komplement till de båda andra två. Det är det som är så roligt med språk!



Hoppas i övrigt att allt är gott med dig! :)



Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela