En vanlig trist sida

En vanlig trist sida. Inget att fästa sig vid. Inget man vill följa. Uppdateras sällan. Ogillar långa meningar. Fyrkantigt skriven. Ingen stil. Ingen humor. Ingen kreativitet. Ingenting. Enjoy.

Utvärdering cykeltur

Publicerad 2013-07-22 10:19:25 i Resa,

Jag hoppas att det här inte är sista gången jag/vi tar en längre cykeltur så jag kör en "lessons learned" på denna!
 
Utrustning
Cykelväskorna från Biltema fungerade alldeles utmärkt! Vad jag sökte mig till innan jag köpte dem så hade folk haft problem med fästena i plast. Tiden får utvisa om det blir ett problem när de har använts mer men än så länge är jag nöjd. 
Vi hade olikfärgade påsar för att dela upp bagaget i (cykelväskorna hade inga fack) och det fungerade fantastiskt. Det kommer jag att ta med mig på andra resor jag gör, speciellt att ha en egen påse för strumpor och underkläder och en påse för smutstvätt!
Tältet vägde 2,4kg och det var helt ok att ta på cykeln. Det var lätt att sätta upp och lätt att packa ihop. Nackdelen  var att det blev kondens i tältet och inte blev så snyggt uppspänt, men det får hänga i ett tag till iallafall!
Cyklarna var bra, de var lätta och lättväxlade. Det hade funnits en poäng i att ha cyklar med egenskaper som liknade varandra mer.
Jag vet inte riktigt vad vi tänkte på när vi gav oss av på cykelsemester utan en ordentlig reparationssats för punktering ... som tur var gick det ju bra ändå nästan hela cykelturen.
Cykelbyxor hade sina poänger, inte så mycket för vadderingens skull som för att lösa shorts med sömmar kan ge skavsår.
 
Proviantering
Att handla under vägen är en bra sak, det är onödigt att släpa med sig allt på en gång men ett nödlager har alltid sina poänger om man inte har stenkoll på att det finns mataffärer just på den vägen som man ville åka.
 
Boende
Det går oftast att hitta någonstans att slå upp tältet, men om man har olika syn på hur mycket tältet ska användas och alternativa boenden så är det värt att komma överrens om den sortens saker innan.
Nackdelen med att fricampa är att det kan ta tid att hitta någon plats och att man kan behöva slå läger tidigare än vad som annars hade varit nödvändigt.
 
Övrigt
Det är inte säkert att alla ställen inklusive vandrarhem/b&b tar kort så kontanter är bra att ha med sig. 
Det kan vara mycket folk som ska på tåg/färja etc. så ska man ha med sig cyklar är det bäst att undvika rusningstid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela