En vanlig trist sida

En vanlig trist sida. Inget att fästa sig vid. Inget man vill följa. Uppdateras sällan. Ogillar långa meningar. Fyrkantigt skriven. Ingen stil. Ingen humor. Ingen kreativitet. Ingenting. Enjoy.

Lite om krisberedskap

Publicerad 2017-02-11 09:21:49 i Hälsa,

Det pågår en del kampanjer i landet som handlar om den enskilda personens krisberedskap. Budskapet är att i händelse av en kris förväntas vi klara oss själva i sjuttiotvå timmar, så det kan finnas en poäng i att ha se till att ha en plan. Och det kan jag väl hålla med om så jag har sett över min egen beredskap.  

Om jag föreställer mig det scenario som känns mest sannolikt där jag bor, så är det storm och med det följande elavbrott, stängda affärer och svårt att ta sig fram.

Så … det här är min ”krisberedskapslista”. Det är småsaker som vi har gjort, men bara det faktum att vi har tänkt igenom det tror jag har jättestor effekt den dagen som det faktiskt behövs!

Vatten

Vatten är ju livsnödvändigt samtidigt som det är det som är mest sannolikt att jag inte har hemma. Så det är ju lite jobbigt. En rekommendation jag har sett är att man ska ha dunkar att hämta vatten i om kommunen kör ut tankbilar. Jag känner väl att om jag ändå ska uppbåda plats åt dunkarna så kan de lika gärna vara fyllda med vatten då det i en storm kan vara osäkert att gå ut (plus att det verkar jobbigt att köa). Egentligen skulle vi nog kunna ha lite mer, men det är bättre än inget och det räcker till ett par dagar för två personer.

Mat

Mat är jag inte speciellt orolig för, speciellt inte nu sedan vi började storhandla i början av varje månad och bygga på av saker som håller länge och alltid används. Men det är klart att i en situation där man inte kan laga mat på spisen så kan det ju finnas poänger i att tänka igenom att det finns mat som är enkel att tillaga med bara ett trangiakök eller inte laga alls. Så det finns numera lite sådant som man skulle ta med sig på en campingtur hemma (och sker inget som gör att vi måste använda den, så kan man alltid ta med det på en utflykt)

Ljus

Det kan bli väldigt mörkt här om strömmen inte fungerar, att inte bara ha ficklampor utan att också veta exakt var de är, är väldigt vettigt. Där har jag faktiskt inte behövt tänka till extra alls, för det har vi redan erfart några gånger.

Värme

Vi har ingen kamin, det hade ju varit trevligt att ha. Det finns värmeljus (och brandfiltar) och sedan finns det ju gott om varma kläder,filtar, täcken … 

Information

Det är bra att kunna lyssna på radion så att man vet vad som händer, så en radio är bra att ha eller en laddad telefon med en radio på. Det är bra att känna till att det är P4 som innehåller information och det är bra att känna till att telefonnumret man kan ringa för att få information är 113 13.

Hygien

Hygien är ett område som jag har dragit mig lite för att tänka på, av rent äckel inför tanken på att toaletten inte fungerar. Jag såg ett förslag på lösning med en sopsäck över toalettstolen, men den får jag nog tänka lite närmre på! 

 

Ska jag lägga till en sak som inte verkar ha jättehög prioritet i bloggar och dylikt så är det att ha såpass god ordning att man kan hitta det man behöver!  Min ordning är inte perfekt, men den duger för det ändamålet


Så … sjuttiotvå timmar instängd i hemmet utan el klarar vi åtminstone. Sedan får vi ta oss ut och fixa vatten på något sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela